LOGOPEDA
mgr Bogumiła Anna Majer
Godziny pracy logopedy szkolnego :
poniedziałek: 1200 - 1300
wtorek: 1000 - 1100 oraz 1300 - 1400
środa: 1300 - 1400
czwartek 1100 - 1200 oraz 1300 - 1400
piątek 1200 - 1300
Do zadań logopedy w szkole i placówce należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców.
We wrześniu odbywają się badania przesiewowe wśród uczniów klas 1-3 oraz dzieci z oddziału przedszkolnego. Uwzględniony jest również stan uzębienia (sugestie konsultacji ortodontycznej lub stomatologicznej). Informacje zostają przekazane do poszczególnych wychowawców oraz Dyrekcji szkoły do końca września. Na podstawie przeprowadzonych badań, logopeda wyłania grupę dzieci z wadami wymowy, które zostały zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w naszej szkole. Zajęcia odbywają się dla określonego dziecka, 1-2 razy w miesiącu w grupach 1-4 osobowych z taką samą wadą wymowy. Niektóre dzieci zostają ujęte w grupie „do konsultacji”. Są to osoby objęte profilaktyką, które znają zasady poprawnego mówienia, jednak należy im o tym przypominać i korygować na bieżąco, podczas lekcji (nauczyciele) i w domu (rodzice).
Praca logopedyczna obejmuje zakresy:
1. Profilaktyki (zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem).
2. Diagnostyki ( rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych) przeprowadzanie badań mowy dzieci udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom
3. Terapii (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
- systematyczne prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć logopedycznych w szkole
- ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
- usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych
- usprawnianie słuchu fonematycznego
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
- usprawnianie analizatora wzrokowego
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy
- umiejętności wypowiadania się
- wyrównywanie opóźnień mowy
- korygowanie wad wymowy
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
- usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
- udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii
- prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu
- kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, ortodontyczne w razie konieczności – neurologiczne.
- poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dziećmi objętymi terapią
Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych. Może się to udać dzięki ścisłej współpracy logopedy, rodziców, nauczycieli i specjalistów
RODZICU, zapoznaj się z poniższymi informacjami: