Szkoła Podstawowa im. Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski" w Sąpolnie

    Sąpolno 45

   77-320 Przechlewo

   Tel: (59) 833-48-70 

             

spsapolno@op.pl
  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 588066
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni
  • Kartka z kalendarza

Język mniejszości narodowej

Organizacja zajęć języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej może odbyć się na wniosek rodzica, który chce, aby jego dziecko uczyło się tego języka w szkole. Jest to możliwe dzięki prawom,  jakie państwo polskie gwarantuje wszystkim mniejszościom narodowym w ramach polskiego systemu oświaty.

W skrócie:

  • 7 wniosków złożonych w szkole wystarcza do zorganizowania zajęć języka mniejszości 
  • Zajęcia języka niemieckiego mogą odbywać się w grupach z udziałem uczniów 
    z różnych oddziałów lub różnych klas.
  • Od II etapu edukacyjnego (klasa V szkoły podstawowej) oprócz lekcji niemieckiego uczniowie uczęszczają przez rok na zajęcia własnej historii i kultury (1 godz. tygodniowo).
  • Szkoła może zorganizować dla uczniów mniejszości niemieckiej lekcje geografii kraju pochodzenia.

Od 1 września 2017 r. obowiązuję nowe rozporządzenie w sprawie organizacji nauczania języka mniejszości. Jednym z załączników do rozporządzenia jest wzór wniosku, jakim mogą posłużyć się rodzice przy wnioskowaniu o zajęcia języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej.

Złożenie wniosku przez rodzica jest podstawowym warunkiem dla zorganizowanie nauczania języka niemieckiego w szkole lub przedszkolu. Wniosek należy złożyć u dyrektora placówki przy zapisywaniu dziecka do szkoły lub przedszkola. Można to zrobić również w trakcie nauki dziecka w szkole. Wniosek składany jest na zasadzie dobrowolności i dotyczy całego okresu nauki dziecka w szkole lub przedszkolu. Nie trzeba więc składać go ponownie co roku. Nie wymaga się również udokumentowania przynależności do żadnej organizacji mniejszościowej ani pochodzenia, ani obywatelstwa.


W tym zakresie obowiązuje art. 4, ust. 3 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym: Nikt nie może być obowiązany do udowodnienia własnej przynależności do danej mniejszości. Wniosek jest jedynie wyrażeniem woli rodzica i podlega ochronie zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.


Wzór wniosku, jakim może posłużyć się rodzic, znajduje się w załączniku nr 1 do rozporządzenia: Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

Pamiętaj! 
Wniosek nie jest deklaracją przynależności do organizacji zrzeszających mniejszości niemiecką. Jest on jedynie wyrażeniem woli rodzica, który subiektywnie odczuwa przynależność do niemieckiej grupy narodowościowej i którego wolą jest, by dziecko miało możliwość nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości. Od rodzica nie wymaga się udokumentowania przynależności do organizacji mniejszości niemieckiej, pochodzenia ani obywatelstwa. Wniosek składany jest na zasadzie dobrowolności  i jest dokumentem traktowanym poufnie, do którego wgląd powinien mieć jedynie dyrektor szkoły względnie państwowe organy kontrolne.

 

Uwaga!
Nauka języka mniejszości wiąże się z pewnymi obowiązkami i przywilejami:

 

Język niemiecki jako język mniejszości jest przedmiotem obowiązkowym.

  • Ocena z tego przedmiotu wpisywana jest na świadectwie 
  • Ocena z tego przedmiotu liczona jest do średniej ocen 
  • Ocena z tego przedmiotu warunkuje promocję do następnej klasy i ukończenie szkoły


Przedmiot własna historia i kultura jest przedmiotem dodatkowym

  • Ocena z tego przedmiotu wpisywana jest na świadectwie 
  • Ocena z tego przedmiotu liczona jest do średniej ocen
  • Ocena z tego przedmiotu nie wpływa na promocję i ukończenie szkoły

 

Głównymi celami nauczania języka niemieckiego, jako języka mniejszości na etapie szkoły podstawowej jest przede wszystkim wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, kształcenie wszystkich sprawności również manualnych, rozwijanie wrażliwości i otwartości na świat, pewności siebie i samodzielności oraz umiejętności pracy w zespole. Mamy na celu zapewnienie naszej młodzieży lepszego startu w przyszłość. Pragniemy kształtować postawy uczciwego, asertywnego i tolerancyjnego młodego człowieka, który bez kompleksów potrafić będzie nawiązywać kontakty i zgodnie oraz efektywnie współpracować z innymi.

 

Zajęcia w naszej szkole odbywają się w wymiarze 3 godzin lekcyjnych tygodniowo. Uczniowie poznają język niemiecki podczas gier i zabaw, wspólnego śpiewania itd. Proponowane lekcje języka niemieckiego zakładają maksymalną eliminację stresu, opierają się na słuchaniu, ogólnym rozumieniu wypowiedzi, imitacji i dobrowolności wypowiedzi. Realizowany program jest elastyczny, dostosowany do indywidualnych warunków i potrzeb uczniów i nauczycieli. Część zajęć realizowana jest w formie cyklicznych spotkań lub projektów. Planowane są wyjazdy i wycieczki, również zagraniczne. Uczniowie zostają zaopatrzeni w materiały edukacyjne.